Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tänk på potentiell potentialskillnad mellan husen, fiber är föredraga i det fallet.

Om man tvunget vill ha en skärmad nätverkskabel så får man dra en systemjord med. Annars så förlägger man en oskärmad så slipper man problemen som en potentialskillnad kan ställa till med om det vill sig illa.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Många bra tips.
Bra att ha ett tomrör som kabeln kan dras i om kabeln ska grävas ner. Angående potentialskillnad...liten risk då allt matas från huset antar jag och det är korta avstånd.

När allt grävs ner ska man tänka på att inte ha för snäva böjar, OM man skulle vilja dra ur kabel/dra ny kabel i framtiden.

Sedan kan man tänka på att inte förlägga tomrör där man kanske kommer att gräva ned något, eller plantera något. Lite onödigt med ett spett i kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det formella är ELSÄK-FS 2008:1 vilket är myndighetsutövning och därmed tvingande.
"1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras. "

Därmed så måste du följa elinstallationsreglerna eller själv kunna bevisa att din lösning är minst lika säker och kunna dokumentera hur du har kommit fram till det (tex provningsresultat, beräkningar osv)

Nu var diskussionen att man inte fick dra el och signalkabel i samma rör ”enligt lag”. Det får du om exempelvis elkabeln har flera lager isolering osv, sen kanske vissa saker inte är lämpliga att göra även om du får göra dem. Jag tycker bara att man inte ska påstå massa saker som inte stämmer och hänvisa till lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det kan vara smart att dra två TP-kablar i samma rör när du ändå håller på. Så slipper du dra om ifall den ena fallerar eller att du behöver flera valmöjligheter i framtiden.

Jag drog två fiber och en två TP mellan garage och hus. Blev väldigt glad när jag skulle göra om lite i kopplingsskåpen.

Eller så drar du en kabel plus ett snöre? Så kan du enkelt dra vad du vill senare.

Sen verkar många i den här tråden vara samma personer som följer Svenskt Trä's instruktioner när de bygger altan hemma

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ska flytta ut mina serverar i det isolerade förrådet var tanken och funderar lite på hur jag ska dra sladden.
20cm ner och i ett VP-rör räcker det för att skydda sladden ?

Vi pratar kanske max 5 meter så inget stort projekt direkt men vill helst inte behöva gräva upp det igen heller.

EDIT: förrådet har ström och vi pratar alltså bara nätverkskabeln (kanske två) skärmade

Dra fiber när du ändå är igång.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Signal- och kraftkablar skall ej blandas i samma rör och är en otillåten installation.

Om båda har signalen i metallkabel brukar det inte gå bra att blanda om de inte isoleras/skärmas ordentligt.
Men om du kan ha en kabel som skickar ljus i stället (en fiberkabel) så bör det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det är ju bara att se till att signalkabeln är isolerad ifrån kraftkabeln 😉, eller om kraftkabeln har flera lager isolering

Isolering räcker inte. Signalerna från kablarna går igenom det. Kablarna måste vara skärmade men bäst är om man använder fiber och sänder ljus.
Även vanliga elkablar sänder ut signaler som stör datakabeln helt om man inte gör något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiber är inte heller så dyrt idag så det kan kanske vara ett alternativ.

Nätverk har blivit billigare än det var på 2010-talet.
Speciellt om man är sugen på mer än 1Gbit var det betydligt dyrare om man jämför för 5-10 år sen med nu.

Om man inte begränsar sig till att köpa 300kr switchar så finns det många med någon form av SFP anslutning. Exempelvis: SFP, SFP+, QSFP

Exempelvis
Mikrotik CSS610-8G-2S+IN
Eight 1G Ethernet ports and two SFP+ ports for 10G fiber connectivity.

Kan bl.a. köpas från ComputerSalg
Mikrotik CSS610-8G-2S+IN
(Passivt kyld)

Vill man ha 2.5Gbit på RJ45 portarna så finns
MikroTik CRS310-8G+2S+IN
Denna är dock fläktkyld.

Finns såklart andra märken och modeller.
Men det behöver inte bli så dyrt med ett par switchar som har SFP+ platser så man kan köra 10Gbit via fiber.

Allt är så klart relativt.
Men tänker att om du har tomt och flera byggnader så har du troligtvis större budget än fattig student.

Permalänk
Medlem

har likadant, dvs servrar och nätverk i isolerat förråd, jag började med cat6a men har gått över till fiber vilket är klart bättre.
köp kabel och sfp moduler på tex fs.com, köp tex en av dom billigare switcharna jag kör på som har sfp+ för uplink och poe+ med 2.5gig per port, ligger runt 1300kr, (https://www.amazon.se/gp/product/B0CL4Q6BJL/ref=ppx_yo_dt_b_a...) jag kör dock en unifi 8 port sfp+ switch som är för lastbalasering, (ligger runt 2500kr) sedan från den går det fiber till tidigare nämnda switcharna.

så länge som du väljer rätt nätverkskabel funkar det utmärkt med vanligt flexrör, jag skulle dock gå på 20mm+
vi har flera som går mellan 50-75m och ligger drygt 30cm ner i väldigt vattensjukt område, dom har varit där i drygt 14år nu utan några problem. (dessa går till poe kameror samt en kabel till grannen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

I mina yngre dagar köpte jag cat 5 kabel på Biltema.
Tog spaden gjorde ett lätt jack i gräsmattan.(Baksidan)
Snitt djupet var runt 5cm. På vissa ställen 2 cm 🤣

Detta var på 90 talet när grannen fick adsl och jag satt på modem... Denna kabel fungerar än idag.

Fortfarande förvånad över hur stabilt eller att vintern inte tagit kabeln.(Luleå) Varit minus 40 grader... Biltema kvalitet 💪💪💪

Permalänk
Medlem

Här finns flera goda råd-trådar, om man bortser från el-dragningarna som i detta fall inte behövs.
Allt från tjälfritt gräv-djup till sand-fodring, kabel-markeringar och rör..

Google: site:www.sweclockers.com gräva kabel

Permalänk
Medlem

Jag grävde ner ca 15 meter nätverkskabel i ett gult PVC i 20cm djup i Thailand för 14 år sen. Jag vet inte om det var rätt eller fel men det håller fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ska flytta ut mina serverar i det isolerade förrådet var tanken och funderar lite på hur jag ska dra sladden.
20cm ner och i ett VP-rör räcker det för att skydda sladden ?

Vi pratar kanske max 5 meter så inget stort projekt direkt men vill helst inte behöva gräva upp det igen heller.

EDIT: förrådet har ström och vi pratar alltså bara nätverkskabeln (kanske två) skärmade

Jag hade tagit i och grävt lite djupare, samt ett större rör så det är enkelt i framtiden att dra en fiber kabel enkelt ifall det skulle behövas.

Skrivet av Gorgonzola:

Jag tror att det kommer att räcka, när vi drog in fiber så grävde jag ner ett sånt här rör https://www.bauhaus.se/kabelror-evopipes-med-dragtrad-25m som de sedan drog in fibern i.

Aj aj aj, det ska vara grön slang

Permalänk
Medlem

Jag skulle öka djupet på grävningen, så du minimerar risken för en eventuellt spad incident eller dylikt 😀 lägger du dig på 40cm minimerar du riskerna, och som du säger har du ca 5m att gräva!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Signal- och kraftkablar skall ej blandas i samma rör och är en otillåten installation.

Källa på den tack.

Jag hade elektriker ute för att dra en trefas till garaget och tänkte ta med en nätverkskabel i samma veva. Läste på om att det inte fick dras i samma rör, så la två rör. När eljocke sen kom och kopplade så behövdes det inte alls enligt honom. Annat än för möjligtvis påverkan på signalen i nätverkskabeln.

Lite tydliga källor krävs till sånt här.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Nu var diskussionen att man inte fick dra el och signalkabel i samma rör ”enligt lag”. Det får du om exempelvis elkabeln har flera lager isolering osv, sen kanske vissa saker inte är lämpliga att göra även om du får göra dem. Jag tycker bara att man inte ska påstå massa saker som inte stämmer och hänvisa till lag.

Och lagen säger att du ska följa myndigheters föreskrifter
Föreskriften säger att du ska följa god praxis.
Praxis är elsäkerhetsreglerna och därmed har de lagkraft.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Isolering räcker inte. Signalerna från kablarna går igenom det. Kablarna måste vara skärmade men bäst är om man använder fiber och sänder ljus.
Även vanliga elkablar sänder ut signaler som stör datakabeln helt om man inte gör något åt det.

Nej i det här fallet.

Vanlig 50HZ elkraft stör inte Ethernet.
Det är en seglivad myt men det har varit, är och kommer att förbli en myt.

för det första. 50HZ är en på tok för låg frekvens för att störa ethernet som ligger på 100MHZ+

För det andra så kan du omöjligt inducera en sådan spänningsnivå att det kan bli ett problem för de isolationstransformatorer som är standard i twisted pair baserad ethernet.

Eftersom det är isolerat i båda ändar så får man ingen strömkrets heller

Ethernet har dessutom differentiell signalering så en likformig störning tvättas bort

Så nej. Skärm behövs inte och riskerar bara att ställa till det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av abki:

Om båda har signalen i metallkabel brukar det inte gå bra att blanda om de inte isoleras/skärmas ordentligt.
Men om du kan ha en kabel som skickar ljus i stället (en fiberkabel) så bör det gå bra.

En aktiv fiberkabel har samma krav som HP-kablar likt nedan om det är en kabel med aktiv mottagare. En vanlig optisk fiber är obrydd av spänningar såklart. Men det var inte var en diskussion jag var involverad i.

TP-kablar är oftast väldigt obrydda av externa störningar, det är hela grejen med partvistade signalkablar.

Skrivet av scienta:

Källa på den tack.

Jag hade elektriker ute för att dra en trefas till garaget och tänkte ta med en nätverkskabel i samma veva. Läste på om att det inte fick dras i samma rör, så la två rör. När eljocke sen kom och kopplade så behövdes det inte alls enligt honom. Annat än för möjligtvis påverkan på signalen i nätverkskabeln.

Lite tydliga källor krävs till sånt här.

Elinstallationsreglerna
528.1 (närhet till andra elinstallationer)
Strömkretsar för spänningar inom spänningsband I och II får vara framförda i samma ledningssystem endast om alla kablar har isolation som krävs för den högsta spänning som förekommer i ledningssystemet eller om något av följande är uppfyllt:
- Varje ledare i flerledarkablar är isolerad för den högsta spänning som förekommer i kabeln, eller
- Varje kabel är isolerad för sin (egen) systemspänning och kablarna är installerade i ett sepa­rat utrymme i en sluten- eller öppningsbar ledningskanal, eller
- Separata installationsrör eller kabelkanaler används.

Lite tolkningshjälp, varje enskild ledare i TP-kabeln måste vara isolerad för minst 230 V, i realiteten är 75 V isolation en vanlig isolationsgrad på Cat-kablar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tänk på potentiell potentialskillnad mellan husen, fiber är föredraga i det fallet.

Ethernet är galvaniskt isolerande till i alla fall 1500 Volt spänningsskillnad med transformator i en eller båda ändarna.

Har man inte spänningsmatning över Ethernet med POI och tänker på hur jordskärmar ansluts (dvs ej jordade i ena ändan) så bör det inte vara problem med galvaniska strömslingor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En aktiv fiberkabel har samma krav som HP-kablar likt nedan om det är en kabel med aktiv mottagare. En vanlig optisk fiber är obrydd av spänningar såklart. Men det var inte var en diskussion jag var involverad i.

TP-kablar är oftast väldigt obrydda av externa störningar, det är hela grejen med partvistade signalkablar.

Elinstallationsreglerna
528.1 (närhet till andra elinstallationer)
Strömkretsar för spänningar inom spänningsband I och II får vara framförda i samma ledningssystem endast om alla kablar har isolation som krävs för den högsta spänning som förekommer i ledningssystemet eller om något av följande är uppfyllt:
- Varje ledare i flerledarkablar är isolerad för den högsta spänning som förekommer i kabeln, eller
- Varje kabel är isolerad för sin (egen) systemspänning och kablarna är installerade i ett sepa­rat utrymme i en sluten- eller öppningsbar ledningskanal, eller
- Separata installationsrör eller kabelkanaler används.

Lite tolkningshjälp, varje enskild ledare i TP-kabeln måste vara isolerad för minst 230 V, i realiteten är 75 V isolation en vanlig isolationsgrad på Cat-kablar.

vad kablar är klassade för och vad de faktiskt tål är skilda saker

det fins industri CAT-kabel med UL/CSA-klass 300 Volt och med testspänning 2000 Volt mellan delarna i paret och mellan paren

så med rätt kabel...

Permalänk
Medlem

I mitt förra hus hade jag en nätverkskabel ” hängande” mellan mina två byggnader, helt oskyddad. Så lite tål de allt ☺️

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så drar du en kabel plus ett snöre? Så kan du enkelt dra vad du vill senare.

Ja men det är ju lika komplicerat, om det ändå är tänkt att snöret skall användas för att dra i en kabel så hoppar man över ett moment genom att dra den extra kabeln direkt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man inte begränsar sig till att köpa 300kr switchar så finns det många med någon form av SFP anslutning.

Man kan faktiskt komma undan med så lite som 350-450 kr för att få tag i switchar med 4 * 2.5G RJ45 + 2 * 10G SFP+ baserade på RTL8372 om man kan tänka sig att köpa dem från mindre kända märken.

Denna switch säljs under en rad varumärken (med samma kretskort):

https://www.servethehome.com/yuanley-ys25-0402-fanless-4-port...

https://homenetworkguy.com/review/yuanley-2.5gbe-10g-sfp-swit...

Den från HiSource rabatteras ofta ner till priset ovan:

https://www.aliexpress.com/item/1005006833959295.html

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

PEM slang 3/8", gräv ner så djupt vad du känner för.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

vad kablar är klassade för och vad de faktiskt tål är skilda saker

det fins industri CAT-kabel med UL/CSA-klass 300 Volt och med testspänning 2000 Volt mellan delarna i paret och mellan paren

så med rätt kabel...

Självklart finns det kablar som funkar. Men, då är innehållet i tråden inte ett problem om man vet hur man ska göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och lagen säger att du ska följa myndigheters föreskrifter
Föreskriften säger att du ska följa god praxis.
Praxis är elsäkerhetsreglerna och därmed har de lagkraft.

Det är inte ifrågasatt, det som efterfrågas är lagtext på att du inte får dra kraft och signalkabel i samma markör. Då det inte finns någon sådan lagtext som vissa hävdat så hävdar jag åter igen att man inte ska påstå att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det är inte ifrågasatt, det som efterfrågas är lagtext på att du inte får dra kraft och signalkabel i samma markör. Då det inte finns någon sådan lagtext som vissa hävdat så hävdar jag åter igen att man inte ska påstå att så är fallet.

Det verkar ju dock inte som om du förstår det.
Lagen säger att du ska följa myndigheters föreskrifter
Föreskriften säger att du ska följa god praxis.
Praxis är elsäkerhetsreglerna.
Korrekt paragraf har citerats i tråden och därmed måste du uppfylla den för att uppfylla föreskriften vilket är lagkravet

Enda möjliga avsteget är att du visar att din lösning är bättre än praxis. Dvs du betalar provningsinstitut osv för att genomföra och dokumentera tester, ta fram dokumentation osv (I realiteten inte görbart)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ja men det är ju lika komplicerat, om det ändå är tänkt att snöret skall användas för att dra i en kabel så hoppar man över ett moment genom att dra den extra kabeln direkt.

Fast om den aldrig behövs så är det pengar i sjön. När första pajar efter 10 år så finns säkert en ny kabel du vill ha istället. Inte en tio år gammal som också pajar snart?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3